Smakar det så kostar det.

Vi var i förra veckan på en utställning, Stilmedveten, som tar upp den vansinniga värld modeindustrin samverkar till. Utställningen var intressant och lyfte fram den storskaliga industrin där väldigt dåliga löner, hemska arbetsvillkor och människor som far illa är en del av vardagen för dem som jobbar i den. Utställningen ville också lyfta fram hur man själv kan påverka genom att välja rätt material, hög kvalitet samt att man ska ställa krav och fråga efter märkningar.

För oss som litet företag med små produktioner och stora krav på hög kvalitet och goda arbetsvillkor, är det inte alltid lätt att få kunden att förstå att det då också kostar mer. Det är så lätt att jämföra oss med stora kedjor som hm, ellos, zara m.fl. och bara stirra sig blind på priset. Jag får ofta kommentarer kastat i ansiktet om att priset är på tok för högt. Från början var det rätt jobbigt, men numer gör det mig ingenting. Jag vet nämligen vart våra kläder tillverkas, att de som gör dem mår bra och att det material vi använder följer lagar och regler för hur det ska hanteras och då kan jag stå rak i ryggen och vara stolt också över priset.

Jag skulle helst av allt tillverka allt i Sverige, men tyvärr finns inte riktigt den möjligheten i dag. Vi har dock börjat testa och tillverkar i dag en del av våra skinnprodukter i Malung. Se http://recover.se/sv/dam/kjolar/ Det är en liten fabrik som gått i arv i generationer och där jobbar 5st mycket duktiga sömmerskor. En annan produktion som vi jobbar med finns i Portugal och där jobbar man vanliga 8-timmarsdagar och det finns tydliga lagar när det gäller arbetsförhållande med bl.a. läkare och hälsoundersökningar för alla anställda, ordentligt kök med 3 pauser per dag, lunchbidrag och när de jobbar övertid så får de extra betalt. De som jobbat länge får också stigande lön. Det är både kvinnor och män som jobbar. Inget barnarbete! Allt det här är viktigt och något vi tycker är självklart. Då kostar det också mer.

Tack för en bra utställning som vi fick ta del av och det känns bra att få hjälp med att lyfta frågan och medvetenheten i den bransch vi valt att jobba med.

img_2359

img_2345

img_6223

img_6232

woolmark-logo

Kommentera